Saturday, January 30, 2010

Bulan Penuh - Petua


Sudah lama kami sekeluarga tidak menjengah keluarga yang berada di BTHO ( Bandar Tun Hussein Onn), keluarga Wak Nanang. Hari Jumaat abahfateh tidak bekerja, jadi malam itu, Jumaat, kami sekeluarga ke BTHO.  Selesai beramah mesra dan bertanya khabar, maka kami sekeluarga pun pulang (  tak cerita pun apa berlaku masa pertemuan.. hahahha tak de apa-apa la. Cerita biasa, adik beradik yang lama tak jumpa ) Tetapi, bukan itu yang ingin perkatakan.  
Sebelum pulang kami pun 'pamitan' untuk pulang.  Wak Sri  ( merangkap biras saya ) berbisik kepada saya "nak tau satu petua tak? cuba pandang atas" pinta Kak Sri.
Saya pun memandang atas " ada bulan je kak"
Balas Kak Sri " Petua awet muda, bila bulan mengambang, pandang ke bulan dan bisik kepada bulan, katakan; aku muda dan kamu tua, setiap kali bulan mengambang".
"Oh ye ke Kak" balas saya.
Kak Sri gelak "hahahah itu petua orang-orang tua je la"

Sesiapa yang mahu mengikut petua ini silakan, tetapi sekadarnya sahaja tau, jangan terlalu taksub sehingga merosakkan akidah kita.  Tua, muda adalah lumrah kehidupan.  Sepertimana yang diberitahu oleh Kak Sri, sekadar petua terpulang kepada kita untuk memngamalkannya.  Apa yang penting, jiwa kita mesti sentias bersih agar terpancar segala kesegaran yang menaikkan 'seri' ke wajah kita.

No comments: