Monday, February 8, 2010

Anak Demam

Minggu lepas, dimulai dengan Fildzah, kemudian Faiq dan hari ini, Fateh pula demam.  Fildzah telah pulih dari demamnya tinggal Faiq dan Fateh.  Faiq lambat baik kerana sudah untuk makan ubat.  Diberi makan ubat., habis dikeluarkan semua termasuk isi perutnya sekali.  Jumpa doktor kali kedua, mintak ubat yang paling sedap dan paling mudah ( antibiotic makan sehari sekali jer ).

Doktor pula, tak semua doktor faham karenah budak,  terutama doktor .  Mintak ubat untuk budak susah makan, katanya, ‘tak ada.  Ini ubat yang biasa untuk budak demam’ ( ini pendapat orang yang tak tahu langsung pasal ubat-ubatan )

Seperti biasa la bila anak demam
1. Letih dan mengantuk kerana tak cukup tido – jaga anak demam
2. Rumah kelam kabut, kemas mana yang sempat aje.
Terima kasih kepada yang sudi membantu untuk mengemas rumah ini ketika anak-anaku demam, kalau tidak tongkang pecah pun kalah )

Buat Fildzah, ini kali pertama demam, dengan kata lain, kami ( mak bapaknya la ) tak tau karenahnya bagaimana.  Rupa-rupanya, bila demam tidak mau berengang dengan ibu, ( macamana la ibu nak jaga abang demam dan kemas rumah!! )  Seperti abang-abangnya juga, Fildzah pun susah makan ubat!! Oleh kerana masih kecil lagi, mudah lah untuk ‘menguruskannya’ makan  ubat.  Alhamdulilah, fildzah sudah sihat tinggal batuk dan selsema sahaja.

Faiq, masuk hari ini hari kelima dia demam tapi masih belum kebah kerana susah makan ubat. Doktor kata tak der cara lain nak kebah demam selain makan ubat dan makan ubat.  Oleh kerana susah makan ubat, doktor bagi ubat paling mudah, antibiotic makan sehari sekali dan ubat demam ikut ‘belakang ’.  Harap-harap berkesan dan Faiq sihat.

Buat Fateh, hari ini hari ketiga demam.  Sudah cuti sekolah selama dua hari.  ‘Esok nak sekolah ‘ katanya.  Oleh kerana sudah besar, maka senang memujuknya untuk makan ubat.

Bergitulah serba sedikit karenah anak-anak demam.  Harap-harap mereka semua cepat sembuh ( supaya ibu boleh bayar hutang tidurr !! )  Kepada semua pembaca, doakanlah kesihatan dan kesejahteraan kami sekeluarga. Amin….

 
Bila demam, Faiq tidak berapa mau tidur dan makan

 
Setelah makan ubat, lena sebentar Fildzah



2 comments:

>>>>>>> N <<<<<<<<<< said...

siannya semua demam..tentu x menang tgn menjagakan..x per As..kuatkan semangat, dan moga ko pun sihat blh jaga anak2.

azlina said...

Alhamdulilah, semuanya sudah sihat kembali. Terima kasih banyak N atas ingatan tersebut. Boleh le balik kg ;)