Wednesday, April 7, 2010

Di kala 10 bulan - anakku

Di kala usianya menginjak 10 bulan, Fildzah Miza telah berjaya berjalan... kini, tenga giat berjalan - jalan jalan jatuh, jalan jalan jatuh.  Tapi kadang kala, macam mahu berlari kerana ingin mengiringi langkah-langkah abang-abangnya. 

Langkah pertamanya, dikala usianya 9 bulan setengah, mungkin setelah mendapat kekuatan, barulah diatur langkahnya. Habis seluruh pelusuk rumah dijelajahi.  Alhamdulilah, semoga anakku dilindungi dan dicucuri rahmat oleh Allah.... Amin

Sekiranya saya ditanya, bagaimana kita mahu memastikan anak-anak cepat jalan, sebenarnya, saya tak tau apa jawapan yang tepat.  Tapi, apa yang saya buat, cuba bagi dorongan dan galakan kepada anak kita mengikut keupayaan anak.  Orang-orang tua kata, rajin-rajin urut tapak kaki anak, seawal usia bayi lagi supaya tapak kaki bayi tidak geli jadi cepatlah jalannya.   Tapi mungkin ada kebenarannya kerana, setakat ini, anak-anak saya boleh berjalan dikala usia 10 bulan.

Ada yang kata juga disebabkan oleh keturunan... mmm saya tak pasti la.  Namun, apa yang penting, sebagai ibu bapa, tidak perlulah kita mengharapkan sesuatu yang diluar batas kemampuan anak-anak. 

Gambar antara langkah-langkah awal Fildzah.  Terlalu sukar untuk di rakamkan gambarnya di kala telah pandai mengtur langkah, kamera ditangkapnya.  Nanti kita minta abah tangkap gambar Fildzah ek ( opsss kamera besar rusak la Fildzah ;)

1 comment:

>>>>>>> N <<<<<<<<<< said...

kejap je dah nak sethn usia anak ko As...comei..